zondag 4 maart 2012

Chinese karakters kalligraferen

toch nog moeilijk hoor... lijntjes tekenen :)
Alleen streepjes werd een beetje saai ;)
Vandaag ben ik met mijn vriendin Monika haar Chinese lerares Qing gaan bezoeken. Wij zijn allebei namelijk geïnteresseerd in Chinese kalligrafie en zij heeft jaren les gehad en wilde het ons graag leren :)

Dus deze week zijn we in de stromende regen kwasten, inkt, onderleggers en een inktsteen gaan kopen. En de rest van de avond hebben we in de boekenwinkel doorgebracht :) Je kunt namelijk ook oefenboeken kopen waarin je met water de karakters kan schrijven waarna het papier opdroogt en je het opnieuw kan gebruiken. Erg handig!

En dus gingen we vandaag weer (in de regen) op pad om bij Qing en haar vriend Piotr de eerste streepjes op papier te zetten. Nou denk je vast dat het niet zo moeilijk moet zijn om een streepje op papier te zetten, maar afhankelijk van of de zijkant afgerond of plat is, en of het midden dikker of dunner is heb je een verschillende manier van werken. En dan heb je ook nog de verschillen tussen personen onderling.....

Uiteindelijk bleek het dus nog best moeilijk om een horizontaal streepje er steeds hetzelfde uit te laten zien. Het zag er een beetje uit als een bot, maar volgend Piotr was dat ook de bedoeling ;) dus ik was wel tevreden met mijn streepjes..... Totdat ik zag hoe moeiteloos Qing de meest moeilijke karakters op papier kon zetten.... Ik zal toch nog maar eens goed gaan oefenen!

Geen opmerkingen: